Seurakunta tukenasi

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Kirkon diakoniatyöntekijät ovat rinnallakulkijoina silloin kun tarvitset kuuntelijaa, ohjausta, neuvontaa tai taloudellista apua.

Diakonian toimintakäsky nousee kristillisestä rakkauden ajatuksesta. "Kaikki, mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille." (Matt. 7:12.) Diakonia haluaa pitää yllä jokapäiväistä Kristuksen meille antamaa toivoa ja uskoa parempaan huomiseen.

Kukin vuorollaan voi olla tilanteessa, jossa tarvitsee lähimmäisen apua. Mikään asia ei ole liian pieni, kun se on sinulle tärkeä. Keskustelut ja elämäntilanteiden äärelle pysähtymiset ovat luottamuksellisia ja työntekijät ovat ehdottoman vaitiolovelvollisia.

Voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse ja sopia tapaamisajan toimistolle tai omaan kotiisi.

Diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot:

Piritta Aatsinki, 044 737 2630, piritta.aatsinki@evl.fi

Salme Kinnunen, 044 737 2631, salme.kinnunen@evl.fi

Elintarvikkeita vähävaraisille

Tyrnävän seurakunnan diakoniatyö jakaa elintarvikkeita vähävaraisille ravintola Pömilän edessä (Meijerikatu 2) maanantaisin klo 9.30–10.00. Elintarvikkeita jaetaan niin kauan kuin niitä riittää.

Jouluavustukset 2023

Mikäli sinulla ja perheelläsi on taloudellisia hasteita, ja asut Tyrnävällä, voit hakea jouluavustusta seurakunnan diakoniatyöltä.

Vapaamuotoisten hakemusten, joista ilmenee perheen koko, tulot ja menot kuukausittain ja perheen yhteystiedot tulee olla perillä viimeistään pe 24.11.2023.

Voit toimittaa hakemuksen paperisena osoitteeseen Tyrnävän seurakunta/diakoniatyö Mankilantie 1, 91800 Tyrnävä tai sähköpostilla Salmelle tai Piritalle.

Toimintaa

• Vanhemmalle väelle tarkoitettu seurakuntakerho tiistaisin klo 12.30–14.00 Tyrnävän seurakuntatalolla.
  • Aamukammari keskiviikkoisin klo 9.00–10.30 Tyrnävän seurakuntatalolla.
  • Neulepiiri joka toinen torstai klo 17.00–19.00 Tyrnävän seurakuntatalolla.

Tapahtumakalenterista löydät ajankohtaiset tiedot kokoontumisista.

Tule diakonian vapaaehtoiseksi

Diakonian vapaaehtoistyössä jokaisella seurakunnan jäsenellä on mahdollisuus olla auttamassa lähimmäisiä.

Suruyhmä

läheisensä menettäneille järjestetään yleensä syksyisin. Tiedustelut Salme Kinnuselta puh. 044 737 2631.

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Lapsi pitelee kiveä.
Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Perheneuvonta

Perheasiain neuvottelukeskus, Isokatu 17, 3. kerros, 90100 Oulu

Ajanvaraukset ja peruutukset puhelimitse 044 316 1557 ma–pe klo 9–11 ja lisäksi ma–ke klo 12–14. Peruutukset voi tehdä myös sähköpostilla: perheneuvontapalvelut.oulu@evl.fi

Perheasiain neuvottelukeskus palvelee parisuhteen ongelmissa ja elämän kriisitilanteissa neuvotteluapuna. Palvelu on luottamuksellista ja asiakkaille maksutonta. Perheneuvontaan voit tulla yksin tai yhdessä kumppanisi kanssa.

Perheneuvojilla on perheterapia- ja psykoterapiakoulutus sekä traumaterapiakoulutusta.

Lue lisää perheneuvonnastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kun huolestut itsesi tai läheisesi päihteiden käytöstä, pelaamisesta tai pakonomaisesta työnteosta, hae rohkeasti apua.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä