Kun haluat juhlistaa avioliiton vihkimisen vuosipäivää

Suomessa on mahdollista viettää rukoushetki avioliittoon vihkimisen vuosipäivänä. Rukoushetkeen ei liity juridista merkitystä, mutta ajatuksena on palauttaa mieleen omat häät vuosien takaa. Joskus saatetaan puhua vihkimisen vahvistamisesta tai vihkivalan uudistamisesta.

Rukoushetki voidaan toimittaa esimerkiksi sinä päivänä, kun avioliittoon vihkimisestä on kulunut vuosi tai kymmenen vuotta jne. Pariskunta voi itse päättää, mikä on hyvä aika tilaisuudelle.

Yksi vaihtoehto on pitää rukoushetki siinä paikassa, missä vihkiminenkin on tapahtunut. Tilaisuus voidaan kuitenkin toimittaa esimerkiksi pitkän välimatkan takia myös muualla. Seurakunnan tilojen ja papin varaukset tehdään kirkkoherranviraston kautta.

Rukoushetki alkaa virrellä tai vihkilaululla, jonka jälkeen lausutaan johdantosanat. Sen jälkeen tulee psalmi, raamatunluku, rukous ja siunaaminen.

Rukoushetken jälkeen voidaan viettää yhteistä perhejuhlaa. Monet parit, jotka aikoinaan pitivät pienet häät, haluavat vuosipäivän rukoushetken jälkeen juhlia suuremmalla joukolla. Perhejuhlan voi järjestää kotona tai esimerkiksi seurakunnan tiloissa.

Lähikuva kukasta
Kirkon kuvapankki/ Sanna Krook