Rippijuhlat

Ripariaika on nuoren elämässä merkittävä vaihe. Riparin aikana tutustuu itseensä ja kavereihin, mutta samalla nuori kasvaa uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, seurakuntayhteydessä ja lähimmäisenrakkaudessa.

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon, joka tapahtuu kirkossa. Konfirmaatiossa kastettua vahvistetaan Jumalan sanalla, seurakunnan esirukouksella ja siunauksella. Kummit ovat juhlassa tärkeässä osassa, sillä he osallistuvat kummilapsensa siunaamiseen.

Konfirmaation jälkeen on tapana viettää rippijuhlaa kodissa. Juhlatilaa voi koristella mielensä mukaan. Pöydille voi laittaa esimerkiksi kukkia ja kynttilöitä. Rippilapsen lapsuuden kuvia voi kerätä albumiin tai pöydälle vieraiden nähtäväksi. Erityisiä sääntöjä esimerkiksi tarjoilun osalta ei ole. Juhlan järjestämisessä on hyvä kuunnella nuoren toivomuksia niin tarjoilun kuin ohjelmankin suhteen.

Rippikoulu Tyrnävän seurakunnassa

KEHITYSVAMMAISTEN JA MUIDEN ERITYISRYHMIEN RIPPIKOULU

Kaikille perinteinen leiririppikoulu ei ole sopiva vaihtoehto. Siksi kirkko järjestää erityisrippikouluja, joita ovat esimerkiksi kehitysvammaisten rippikoulut, pienryhmärippikoulut ja viittomakieliset rippikoulut. Mikäli nuoren rippikoulu vaatii erityisjärjestelyjä, ottakaa yhteyttä seurakuntaan.

Kehitysvammaisten rippikoulusta voitte olla yhteydessä myös suoraan kehitysvammaistyön pastoriin Eeva-Maija Montoon, p. 040 579 7805 / eeva-maija.monto@evl.fi. Myös ilmoittautuminen kehitysvammaisten ja muiden erityisryhmien rippikouluun Eeva-Maijan kautta.

Vuonna 2024 järjestetään kaksi päivärippikoulua:

Lievästi/keskivaikeasti kehitysvammaisille päivärippikoulu I, ma–pe, 3.–7.6.

• Konfirmaatio la 8.6. klo 13.00 Kastellin kirkossa.

• Päivärippikoulu I on suunnattu hyvätasoisille kehitysvammaisille. Rippikoulun kesto on viisi päivää ja opetusta on klo 10–15 välillä. Päivään sisältyy opetustuokioiden lisäksi ohjattua vapaa-aikaa sekä lounas.​​​​​​

Lievästi/keskivaikeasti kehitysvammaisille päivärippikoulu II, ke–la, 12.–15.6.

• Konfirmaatio su 16.6. klo 13.00 Kastellin kirkossa.

• Päivärippikoulu II on suunnattu nuorille, joilla on lyhyt keskittymiskyky ja joilla saattaa olla käytöksen suhteen haasteita. Päiväkoulu II on kestoltaan neljä päivää ja opetusta on klo 10–13.30 välillä. Päivään sisältyy opetustuokioiden lisäksi ohjattua vapaa-ajan viettoa sekä lounas.

Konfirmaatiotilaisuus
Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen