Kirkon jäsenenä

Kun kuulut kirkkoon ja kun olet rippikoulun käynyt ja konfirmoitu

• sinut voidaan vihkiä kirkolliseen avioliittoon
  • voit saada kutsun kummiksi
  • sinut voidaan siunata hautaan
  • voit toimia luottamushenkilönä.

Maksamallasi kirkollisverolla huolehditaan, että

• työntekijät ovat käytettävissä elämän tärkeissä tapahtumissa ja arjessa
  • vainajat haudataan ja hautausmaat pysyvät kunnossa
  • heikko-osaisia autetaan – kirkon jäsenyys tai uskon syvyys ei ole avun saamisen ehto
  • monipuolista toimintaa on tarjolla eri-ikäisille ja erilaisista asioista kiinnostuneille
  • perheitä autetaan kasvatustehtävässään
  • kirkot ja muut seurakuntien tilat pysyvät lämpiminä ja kunnossa.

Luottamushenkilöt – osallistumista ja vastuuta

Luottamushenkilöt käyttävät seurakunnissa ylintä valtaa. Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt ovat seurakuntalaisten edustajia ja seurakunnan työntekijöiden kumppaneita.

He ovat mukana päättämässä, vaikuttamassa, ideoimassa ja kehittämässä seurakunnan toimintaa kirkkovaltuustoissa, kirkkoneuvostoissa, seurakuntaneuvostoissa ja johtokunnissa.

Parhaimmillaan seurakunnan luottamushenkilöissä on monenikäisiä ja eri elämänalueilla vaikuttavia henkilöitä, jotka tuovat oman persoonallisen panoksensa ja näkemyksensä seurakunnan toimintaan.

Luottamushenkilöt valitaan vaaleissa aina neljä vuotta kestävälle kaudelle.