Paimenten kumarrus kutsuu

”Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.” Tyrnävän kirkon alttaritaulu on nimeltään Paimenten kumarrus ja se kuvaa juuri tuota Luukkaan jouluevankeliumin kohtaa, jossa paimenet kertovat yöllä näkemästään ja kokemastaan Marialle ja Joosefille. Paimenten kertomus ja kokemus ei jäänyt vain tuohon hetkeen, vaan se on elänyt vuosisatojen ajan meidän päiviimme saakka. Paimenet kertoivat enkelin sanat: ”Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra.” Nuo sanat Maria kätki sydämeensä ja samoja sanoja me saamme taas tulevan adventin ja joulun aikana tutkistella sydämissämme.

Olet lämpimästi tervetullut Tyrnävän seurakunnan tilaisuuksiin tulevan adventin ja joulun aikana. Tullessasi Tyrnävän kirkkoon, pysähdy hetkeksi Paimenten kumarruksen äärelle ja katsele tuota teosta. Elä hetkessä, jossa Maria ja Joosef kuulevat paimenten kertomuksen yön tapahtumista. Pieni Jeesus-lapsi nukkuu äitinsä sylissä ja siinä näet Vapahtajan. Hän oli paimenten Vapahtaja ja Hän on sinun Vapahtajasi. ”Paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet.”

Teemu Isokääntä
kirkkoherra